Problémy s mosty mají kořeny v normalizaci
Český řidič může být v posledních letech svědkem oprav důležitých mostů, jichž je jenom ve Středočeském kraji 1 844. Krajská správa a údržba silnic (KSÚS) do nich investuje značné prostředky z rozpočtu kraje i státních dotací. Co je ale příčinou jejich neutěšeného stavu?
Velká část mostů se u nás stavěla v době normalizace, tedy po roce 1968. Z hlediska stavařiny to nebyla úplně šťastná doba. Často nebyl k dispozici potřebný materiál, zatímco plány na otevření se musely plnit za každou cenu. Navíc ani technologická kázeň nebyla v té době úplně nejlepší. Zjednodušeně řečeno se občas stavělo lajdácky a nedodržoval se správný technologický postup. Dnes se k tomu přidává vyšší hustota dopravy, zejména té nákladní, a dlouhodobě podfinancovaná údržba. Oprava všech středočeských mostů je proto jedním z největších projektů, které KSÚS naplánovala na příštích deset let.