Údržba silnic ve Středočeském kraji je nejnáročnější z celé České republiky
Krajská správa a údržba silnic (KSÚS) vydává každý rok značné úsilí na opravu svých komunikací, které vzhledem k blízkosti Prahy patří k těm nejvytíženějším v České republice. Unikátní technologie umožňují rychlou opravu poškozených úseků. Úsilí pracovníků na silnicích však někdy nabourávají bezohlední řidiči.
Středočeský kraj má ve svém vlastnictví celkem 8 626 km silnic. Čtvrtina silnic II. třídy (zhruba 600 km) je v havarijním stavu, který vyžaduje opravu nebo rekonstrukci. Mezi silnicemi III. třídy vykazuje havarijní stav dokonce 30 % z nich, tedy 1 873 km. K tomu si připočítejme 1 844 mostů, dopravní značky a vegetaci kolem silnic, o kterou je potřeba se starat. Například stromy totiž zachycují prach, snižují hluk a v létě silnice zastiňují, čímž prodlužují jejich životnost.
Údržba komunikací se dělí na běžnou a souvislou. Běžná údržba řeší výtluky a další poruchy, které se KSÚS obvykle snaží odstranit do dvou až tří dnů po jejich objevení. „V této oblasti jsme ve Středočeském kraji mimořádně aktivní, díky čemuž nám byla před rokem udělena cena Nejaktivnější kraj v roce 2017,“ připomíná zkušený silniční inspektor Zdeněk Mečíř. Tuto cenu obdržel Středočeský kraj v rámci ankety o nejhorší díru v České republice (www.vymoly.cz) za to, že opravil nejvíce výmolů nahlášených motoristy. Inspektor Mečíř vysvětluje: „Na běžnou údržbu mohl KSÚS v minulosti vynaložit přibližně 500 až 600 milionů korun ročně. V posledním roce se ale tato částka více než zdvojnásobila. Stát si začal konečně uvědomovat potřebu pravidelného investování do oprav pozemních komunikací, a poskytuje proto značné finanční prostředky na jejich souvislou údržbu. Finance Středočeského kraje pak můžeme přesunout na nečekané problémy na vozovkách.“ Pojmem souvislá údržba se rozumí opravy vozovky na delším úseku. Typickým příkladem je pokládání zcela nového povrchu, jenž je většinou ohraničen křižovatkami. Krajská správa a údržba silnic vydává na souvislou údržbu také kolem půl miliardy korun, za což se ročně opraví asi 150 km silnic a 20 až 30 mostů.
Středočeský kraj se navzdory obtížným podmínkám může při opravě silnic spolehnout na unikátní recyklační stroj Remixer W4500 od německého výrobce Wirtgen. Tento stroj stavební firmy SAT, která je součástí nadnárodní společnosti Strabag, je jedním z pouhých dvou v celé republice. Dokáže současně frézovat, recyklovat strženou vozovku a rovnou pokládat novou. Je ovšem možné ho použít pouze u novějších silnic, které nemají poškozené spodní konstrukční vrstvy.
Čerstvě položený povrch silnice je bohužel občas poškozen projíždějícími auty, jejichž řidiči ignorují dopravní značení prací na silnici. Na opravy silnic mnoho lidí reaguje nadávkami a výhrůžkami trestními oznámeními. „Lidé nadávají, že jsou silnice rozbité a že si na nich ničí auta. Jenže když je opravujeme, nadávají snad ještě víc,“ dodává smířeně cestmistr KSÚS Vladimír Kratochvíl.